Medewerkers met werkgeluk

daar plukt iedere organisatie de vruchten van

13 januari 2021
Medewerkers met werkgeluk | HRD Groep

Human Capital Expert Paula van Hoff doet niets liever dan mensen in een training uitrusten met de juiste vaardigheden. Vaardigheden die zij nodig hebben om alle uitdagingen in hun vak met zelfvertrouwen aan te kunnen. “Op die manier draag ik bij aan hun werkgeluk. En uiteindelijk plukt de opdrachtgever daar de vruchten van. Iedere organisatie is namelijk geholpen met medewerkers die alle vaardigheden hebben om hun werk vol vertrouwen en zekerheid aan te kunnen. Het is dus een win-win.”

Ik draai nooit een programma af

“Ik vind het heel belangrijk om helder te hebben hoe de deelnemers het nu doen, wat de aanleiding is voor een training en wat de opdrachtgever wil dat ze zich gaan ontwikkelen. Als voorbeeld: een opdrachtgever vroeg een feedbacktraining aan voor zijn team. Hij wilde het onderlinge contact verbeteren, zodat de medewerkers meer met elkaar bespreken in plaats van met hem. In principe kon ik zo een feedbacktraining van de plank trekken. Dat deed ik niet. Ik wilde eerst weten hoe de werkdag eruit zag, hoe de omgeving was, wat de medewerkers al wel goed deden en wat niet lukte. Wat bleek? Het ging om medewerkers die allemaal een loketfunctie hadden. Ze zaten twee uur achter het loket, hadden pauze en zaten vervolgens weer achter het loket. Het was in praktische zin dus bijna onmogelijk om contact te maken met elkaar. Je kunt je voorstellen dat dát een belangrijk onderdeel geweest is in de training.

Een training is pas een succes als het beklijft

Wat ik ook ontzettend belangrijk vind, is dat oplossingen uit de groep komen. Ik kan als trainer vaak veel mooie oplossingen verzinnen. Maar er weegt niets op tegen een idee, afkomstig uit de groep, waarvan iedereen zegt: ja, laten we dat gaan doen. De training kan nog zo geweldig zijn, als de deelnemers er in de weken of maanden daarna niets mee doen, dan heeft de training niet het gewenste doel. Daarom vraag ik bij een training vaak aan deelnemers: hoe ga je er voor zorgen dat je het ook echt gaat doen? Na een paar maanden vraag ik deelnemers dan vaak hoe het ervoor staat en hoe ze het ervaren hebben.

Ik word heel blij van weerstand

Ik vind het ontzettend belangrijk om als trainer de flexibiliteit, professionaliteit en de deskundigheid te hebben om ter plekke te kunnen schakelen. Om binnen de kaders van de opdracht af te wijken van wat ik had bedacht. Stel dat er sprake is van een attitude-kwestie en deelnemers zien het nut van de training niet in. Dan ga ik liever de hele dag daarmee aan de slag, dan dat ik stug doorga op wat ik had bedacht. En dat voelen deelnemers! In die zin is weerstand tijdens een training ook een prachtig iets. Ik word heel blij als weerstand wordt uitgesproken. Vaak is ruimte geven aan en aandacht hebben voor weerstand voldoende om het te overbruggen. Doe je dat niet, dan zit iemand de hele training te mokken en beïnvloed diegene ook andere deelnemers op een negatieve manier. Erken je de weerstand, dan is dat vaak voldoende om iemand uit zichzelf mee te krijgen in de training.

Als Paula voor de groep

Tot slot vind ik het belangrijk om ook als Paula voor een groep te staan. Dus niet alleen als trainer of als visitekaartje van HRD Groep. Soms is het een kleine opmerking van iemand, waar ik mij dan zorgen om maak. Iemand die bijvoorbeeld teveel hooi op z’n vork heeft of een rottijd doormaakt. Ik vind het belangrijk om op zo’n moment als Paula contact te maken deze deelnemer en daarover in gesprek te gaan, in de pauze bijvoorbeeld. Dat heeft niet altijd iets met de inhoud van een training te maken. Maar het draagt wel op persoonlijk vlak bij aan hoe iemand zich voelt en in staat is te ontwikkelen. En daar gaat het voor mij uiteindelijk echt om: bijdragen aan de ontwikkeling van anderen.”

– Paula van Hoff

 

Naar ons open trainingsaanbod

Inschrijven nieuwsbrief

* verplicht

We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie voor verwerking zal worden overgedragen aan Mailchimp. Lees hier meer over hoe Mailchimp met privacy om gaat.